Er is een fout opgetreden in dit gadget

vrijdag 15 april 2011

Bert Deben laat zijn gedichten een eigen leven leiden

Literair-artistiek café ‘Den Hopsack’ is een klein bruin café in het historische centrum van Antwerpen. Het pand diende in de 15e/16e eeuw als opslagplaats (sack) voor hop. Vandaar de naam. Sinds 1972 is het in beheer van de vzw ‘Modus Vivendi’ die er verschillende culturele activiteiten organiseert. Zoals een maandelijkse poëzieavond. Donderdagavond 14 april was het de beurt aan de Antwerpse dichter Bert Deben om zijn publiek een half uur lang te entertainen met zijn voordracht. Deze droeg als titel ‘A boulevard of broken dreams (met af en toe een sprookje)’.

Deben begon met een sprookje. Over een kikker die heel graag gezoend wil worden. Helaas gaat niemand op het verzoek van het beest in. Ten einde raad blaast hij zichzelf zowat op. Meer dood dan levend, wordt de kikker uiteindelijk gekust door de koning. Waarop de kikker reageert met ‘Zeg, heb jij je tanden wel gepoetst’? 

Waar de sprookjes goed zijn voor menige glimlach, klinken de gedichten van Deben alleszins minder vrolijk. Praktisch al zijn gedichten handelen over de (homoseksuele) liefde. ‘Homoseksualiteit is een deel van mijn leven. Ik ga dat niet ontkennen’, zegt hij er zelf over. Zijn poëzie is rauw, veelal autobiografisch en verhaalt van de zoektocht naar die ene liefde. Van eindeloze nachten die deze liefde niet brachten. Maar toch, Deben heeft nu een vaste partner en ook voor hem had hij een lief gedicht paraat.

De meeste van zijn gedichten zijn in de sonnetvorm geschreven. Bewust. ‘Het is de klassieke poëzievorm en klinkt heel mooi. Voordeel is ook dat deze vorm mij verplicht op de laatste regel te stoppen.’  Deben schuwt in zijn poëzie gevoelige onderwerpen als de aidsproblematiek niet. Hij maakt verder veelvuldig gebruik van metaforen, door dieren of de natuur op te voeren om zijn gevoelens te verwoorden.

Deben dicht reeds 25 jaar, maar heeft nog geen dichtbundel op zijn naam staan. ‘Ik ben nooit geïnteresseerd geweest in publicatie. Eigenlijk ben ik daarin een beetje te lui. Ik schrijf, omdat ik uit mezelf moet schrijven. Mijn gedachten moeten een eigen leven leiden. De aandacht die ik daarmee krijg, vind ik leuk. Veel meer ambitie zit er niet achter mijn poëzie.’

Hij heeft reeds diverse prijzen in Vlaanderen en Nederland gewonnen. ‘Dat is natuurlijk leuk, maar je moet het relativeren. Soms ben je een hele dag weg, bijvoorbeeld naar Almere, voor een prijs van 50 euro.’ Van de poëzie leeft hij dus duidelijk niet. Deben werkt bij een bedrijf in de Antwerpse haven dat chemische goederen opslaat. De poëzie blijft zijn grote liefde. ‘Ik schrijf constant en blijf publiceren op mijn blog.’

We mogen in de toekomst dus nog meer gedichten en sprookjes verwachten. Deben eindigde ook, de toegift daargelaten, met een sprookje. Over de prins van nergens die door zijn ouders naar een oord wordt gezonden om daar de geneugten van de liefde te ontdekken. Bij terugkeer is de prins veranderd van een lusteloze jongen in een levenslustige prins. Zij het dat hij niet zozeer de heteroliefde heeft ontdekt, zoals zijn ouders hoopten/verwachtten, als wel de homoliefde. Een ontknoping die opnieuw voor een lach onder de aanwezigen zorgde en derhalve een luchtige afsluiter vormde van zijn voordracht.

Deben zijn werk is terug te vinden op http://bertdeben.blogspot.com   



 

14 opmerkingen:

antoinetteduijsters zei

Ja, sommige gedichten zijn heel mooi en ook voor mij te begrijpen. Maar het gebeurt ook vaak dat de betekenis en zeker de diepere laag niet te ontdekken is.
maar zo te lezen heb je een mooie avond gehad.

christinA eijkhout zei

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een gedicht van hem gelezen. Ik heb niet zoveel geduld voor poezie.

marjelleblogt zei

Mooie weergave van een poetische (accenten doen het niet) avond met Bert, Johan. :)

thbalvers zei

Interessante weergave.
Ik weet niet of ik nog van sprookjes houd
Zou dat wel weer 'ns willen beleven..

barbarajansma zei

Leuk dat je daar was! En leuk verslag ook.
Bert is een goeie dichter, vind ik. En natuurlijk is niet alles zo toegankelijk, moet je er even over doen. Maar dat levert ook iets heel moois op, de ontdekking.

bert zei

Altijd wel een beetje raar om iets over mezelf te lezen, of hoe anderen mijn poëzie ervaren, maar in elk geval een verslag / interview waar ik achter kan staan, waarvoor dank.

Met dank ook voor de complimentjes over mijn poëzie aan Barbara en Antoinette ... ;-)

Aan Christina zou ik zeggen : even de uitdaging aangaan om te komen lezen - ik denk niet dat mijn gedichten veel geduld benodigen, de meeste zijn vrij direct en verstaanbaar ... ;-)

pacopaintersatire zei

Ik ben om en ga hem linken

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

@Antoinette; dat is met veel poëzie zo, dat het niet in één keer is te vatten.
@christinA: eerlijk gezegd, ben ik ook geen poëzielezer. Juist, omdat ik het meestal niet vat. Bij Deben heb ik dat probleem niet zo. Dat zegt toch wel iets over zijn kunde.
@Marjelle: dank, een korte versie van 'Blogger in beeld' als het ware :-).
@Theo: ze klonken nochtans amusant.
@Barbara: daar heb ik niets aan toe te voegen.
@Bert: het was een plezante kennismaking en avond en heeft voor mij toch weer een interessant blog opgeleverd.

Annet zei

Mooie recensie Johan. Ik lees het werk van Bert graag en in het echt is hij ook een zeer charmant mens met veel gevoel voor humor, dat ik als een zegen ervaar.

Ik hoop dat er een bundel verschijnt van Bert Deben!

Voor poëzie hoef je geen geduld te hebben je hoeft alleen maar niet bang te zijn voor je gevoel, laat die woorden binnenkomen en laat ze zachtjes wiegen in je hoofd en hart.

Harteliefs van Annet!

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

De betekenis, de bedoeling van die woorden: daar heb ik bij menig dichter nog wel moeite mee om ze te plaatsen. Bij Bert lukt me dat aardig.

Hippocampi zei

leuk om te lezen,
terechte hulde
en de intro doet ook even verlangen
naar dat prachtige Antwerpen,

groet,

hippo

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Dank en Antwerpen is inderdaad prachtig, al kun je er morgen beter even wegblijven: marathon.

marjelleblogt zei

Idd, Johan. :)
Over een week ga ik trouwens weer m'n volgende 'blogger in beeld' ontmoeten in Rotterdam, maar dat zegt niets over zijn/haar woonplaats. ;)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik ben benieuwd wie dat dan is.