woensdag 12 december 2012

De mislukking die Fyra heet

Als ik maar lang genoeg wacht, hoef ik toch niet eerst speciaal de stoptrein naar Roosendaal te nemen om van daaruit de trein naar Rotterdam te nemen. Dit alles ter vermijding van de te dure en te ingewikkelde (want reserveren verplicht) Fyra. Die Fyra is zich namelijk zelf aardig de das aan het omdoen en de Belgen mopperen al hard.


Bron foto: www.deredactie.be

Hij mag er dan wel blits uitzien, rijden doet de Fyra vooralsnog voor geen meter. Van alle treinen die sinds zondag tussen Amsterdam en Brussel hadden moeten rijden, zijn er niet veel op hun bestemming aangekomen. Vele treinen stranden vanwege defecte software in Brussel-Noord of zelfs al op Nederlands grondgebied. Zijn ze dan wel in staat het hele traject af te leggen, doen ze dat met flinke vertraging. Weg tijdwinst.

De Belgische treinreizigers, toch wel wat gewend met te late treinen en haperend NMBS-materieel, klagen volop. TTB, het Vlaamse Rover, wil dat de Beneluxtrein weer wordt ingezet totdat de Fyra zonder haperen functioneert. Of dat laatste ooit gaat gebeuren, is nog maar de vraag. De Fyra is een creatie van het Italiaanse AnsaldoBreda, een treinbouwer met een slechte reputatie. De Deense spoorwegen kunnen erover meepraten. Nadat ze hun nieuwe treinen veel te laat kregen, moesten die na goed twee maanden weer uit de dienstregeling worden genomen. Ze reden voor geen meter.

Je vraagt je af waarom NS Hi-speed juist voor die Italianen heeft gekozen. De prijs, natuurlijk. Met de Nederlandse handelsgeest in gedachten waarschijnlijk. Men had dan toch ook aan het aloude spreekwoord 'goedkoop is duurkoop' moeten denken.

De NMBS heeft de top van de NS vrijdag in Brussel ontboden om tekst en uitleg over de manke diensrtverlening tussen Amsterdam en Brussel te geven. De Fyra's zijn eigendom van de NS en Hi-speed staat in voor het technisch beheer. De VRT weet verder te melden dat ook de Tweede Kamer zich begint te roeren. D66 wil dat het verplichte reserveren wordt afgeschaft. De SP pleit voor afschaffing van de toeslag.

Nog even en de Fyra is alweer passé of in elk geval wellicht een pak goedkoper dan nu het geval is. Tot die tijd blijf ik 'm boycotten. Ik sta voorlopig nog sneller en drie keer zo voordeliger in Rotterdam vanuit Antwerpen met de boemeltrein Antwerpen - Roosendaal en de aansluitende intercity Vlissingen - Roosendaal. Nadeel schijnt wel te zijn dat die langzame trein nu ineens ook keivol zit.

Bronnen:

- http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/121212_FyraCommotie
- http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1296027/ttb-wil-beneluxtrein-terug-en-fyra-weg.aspx
- papieren editie De Morgen van vandaag

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Opvallende neus. Voor problemen denk ik dan.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Goed gezien.

Anoniem zei

Johan, wil je nog een keer proberen een reactie te plaatsen op mijn laatste blog. Als het niet lukt, denk ik erover een nieuw blogsite te moeten maken.

Anoniem zei

Johan, wil je nog een keer proberen een reactie te plaatsen op mijn laatste blog. Als het niet lukt, denk ik erover een nieuw blogsite te moeten maken.

christinA eijkhout zei

Misschien kunnen belgen wat nederlanders tot nu toe niet konden, NS een flinke veeg uit de pan geven zodat ze die trein retourneren en er tegelijkertijd een grondig onderzoek wordt gedaan naar de aanbestedingen van de laatste vijf jaar. Dit is niet de eerste trein.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Het is een regelrechte schande. En dan nog zulke hoge prijzen durven vragen ook.

Anoniem zei

Ik las dat een Fyra-kaartje bijna 2x zo duur is en dan ook dat verplichte reserveren, zou ik ook niet zien zitten en dan ook nog alle kinder?ziektes erbovenop

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Gekkenwerk!