dinsdag 19 maart 2013

Het raadsel van de in tijdsduur verlengde treinrit

Het wordt zachtjes aan tijd dat ik eens een smartphone aanschaf met het oog op mijn aanstaande reis. Hoe eerder ik hem heb, hoe eerder ik hem onder de knie kan krijgen. Ben niet zo'n held met technische snufjes en moet er wel mee uit de voeten kunnen als ik eenmaal in bijvoorbeeld Kopenhagen of Warschau foto's wil maken en tweeten.

Aangezien ik nog steeds van zins ben in de tweede helft van dit jaar naar Nederland terug te keren, althans een serieuze poging daartoe te ondernemen, wil ik die in Nederland kopen. Geen zin in gedoe met verschillende abonnementen aangaan en opzeggen of het wisselen van sim-kaarten. Bovendien schijn je in Nederland meer keuzemogelijkheden te hebben wat aanbieders en abonnementsvormen betreft. De Fyra rijdt voorlopig nog niet, maar er is weer een regelmatige dienstregeling tussen Antwerpen en Rotterdam. Een in frequentie gehalveerde Beneluxtrein. Aanstaande zaterdag leek mij een perfecte dag hiervoor, want toch niets dringends op het programma dan.



Als het goed is, rijdt hij weer: de Beneluxtrein.
Bron foto: www.treinennieuws.net

Ik wist al dat die trein nu nog slechts acht keer per dag rijdt, in vergelijking met 16 keer voordien. Dat was dus niet de verrassing toen ik op de site van eerst de NMBS en vervolgens die van de NS naar de vertrektijden ging kijken. Er blijkt namelijk iets heel vreemds aan de hand.

De trein stopt wederom in Roosendaal en Dordrecht voordat die Rotterdam aandoet. Alleen, de reistijd is nu bijna een half uur langer! Eén uur en 21 minuten waar je vroeger net goed een uur in de trein zat. Die langere reistijd speelt zich af tussen Antwerpen en Roosendaal. Dat stukje duurt nu 43 minuten in plaats van 30 minuten.

Hoe kan dat? Heeft de Beneluxtrein nu ook al technische mankementen zodra hij de grens waarneemt? Is de grenscontrole opnieuw ingevoerd? Of moet de intercity ergens halverwege eerst de stoptrein Antwerpen -Roosendaal voor laten gaan die vijf minuten later vertrekt? Dat laatste zou natuurlijk de omgekeerde wereld zijn. Noch bij de NMBS noch bij de NS vind ik een verklaring hiervoor. Communiceren, blijft voor beide nog steeds moeilijk.

Soit, in april en mei moet ik opnieuw in Nederland zijn, dus ik kan me er maar beter in schikken. Vreemd blijft het wel.

11 opmerkingen:

lebonton zei

ik hoop niet dat dat overal zo is, anders wordt het een lange europareis...

Annet zei

In de snelheid waarin ik lees kan ik nooit goed gemoeg antwoorden of reageren.
Bij mij is het acherna rennen van nieuwe snufjes die steeds maar weer worden uitgevonden gestopt...
Maar dat geldt voor mij....

We zouden moeten leren écht goed met elkaar te communiceren....langzaam en intens....

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Gelukkig neem ik ook het vliegtuig, de boot en de bus!

Annet zei

Goed geschreven weer Johan...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik schaf de smartphone voornamelijk aan om bereikbaar te zijn en me online te kunnen presenteren met beelden van waar ik ben.

petrus zei

Het kost tijd en geduld om te wennen aan een smartfoon zo heb ik de afgelopen week ontdekt.
In treinen en banken heb ik al lang gene vertrouwen meer.

Johan zei

Dan is het dus slim om er tijdig een aan te schaffen.

Anne Vellinga zei

leuk je te lezen en te volgen - en nu niet meer dralen, ga die smartphone halen!

Johan zei

Zaterdag, dan heb ik tijd :-).

Anoniem zei

Ik kan er niks anders van maken dan in totaal 13 min. langer. ;) Ook dat bljft vreemd natuurlijk. Mbt een SmartPhone, ik heb zelf pas een huis, tuin en keuken Samsung Galaxy S Advance aangeschaft.

Johan zei

Ik vind wel uit waarom dat is, maar toch nog niet op zaterdag. Kou en sneeuw, dan weet je het wel met de spoorwegen.