donderdag 16 januari 2014

Marketing van een nieuwsbrief net zo lastig als van seks

Wat de marketing van het één met dat van het ander heeft te maken? Meer dan jij denkt! In beide gevallen is de bedoeling ervan klanten aan te trekken. En in beide gevallen valt dat lang niet mee. Ook al zijn de redenen daarvoor natuurlijk wel verschillend.

Na ons gesprek van afgelopen zaterdag stuurde ik Roemeense date op zondag een lange mail met daarin veel gedachten en suggesties over hoe ze eventueel de switch van normale seks naar SM zou kunnen maken. Dit na een beetje brainstormen met mijn SM-achterban die vooral de nadruk op de verkoop en marketing legde. Ja, ook bij seks draait het om platte marketingstrategieën. Misschien moet ik zeggen juist bij SM en seks in zijn algemeen! Vanochtend antwoordde Roemeense date dat deze raad haar wel duidelijk is, maar ze weet het nog niet en/of is in elk geval nog niet klaar de eventuele overstap te maken. SM is geen eenvoudige business om te verkopen.

Feitelijk zit ze met een soortgelijk dilemma als ik. Ook ik wil namelijk switchen. Van de status van werkzoekend naar die van ondernemer. En ook ik zit met de noodzakelijke marketing in mijn maag.

Het idee een opleiding te gaan volgen, heb ik voorlopig uit mijn hoofd gezet. Met iedere dag die verstrijkt, wordt het moeilijker om daaraan te beginnen. Immers, je committeert jezelf toch weer voor een langere periode aan het volgen van zo'n opleiding. Dan heb je na afloop wel de theoretische kennis, maar nog steeds geen praktijkervaring. En zoals we allemaal weten, kun je het op de huidige arbeidsmarkt wel schudden zonder noemenswaardige werkervaring in die job waarvoor je solliciteert.

Blijft er voor mij één andere richting over, als ik snel van mijn huidige werklozenstatus af wil: officieel weer voor mezelf beginnen. Of je dat dan freelancen of een eenmanszaak noemt, zal mij worst zijn. Ik weet ook al waarmee ik de boer op wil: mijn nieuwsbrief over Bulgarije en Roemenië. Ik heb een stuk of acht wekelijkse nieuwsbrieven geschreven en krijg de smaak te pakken. Nog even en ik ben een Bulgarije- en Roemenië-deskundige :-). De vraag is: hoe krijg ik die nieuwsbrief verkocht? Ik heb nu één abonnee, maar die gaat mij geen brood op de plank bezorgen.
Bron afbeelding: www.leadformix.com


Natuurlijk ben ik bezig met promotie. Er wordt al naar de nieuwsbrief verwezen op een site van een Belgisch-Roemeense onderneming, de nieuwsbrief heeft een eigen Twitter-account, een eigen blog. Maar, hoe bereik je dat jouw doelgroep van het bestaan van de brief afweet?

Wie die doelgroep is, dat heb ik voor mezelf wel duidelijk voor ogen. Het probleem is dat je er geen concrete fysieke locatie op kunt plakken. Hoe moet ik weten dat juist boer Jansen uit Lutjehoorn plannen heeft om zijn suikerbieten ook naar Bulgarije en Roemenië te exporteren? Of dat rolstoelproducent X uit Y zijn waren ook die kant op wil sturen? Ze zullen het niet op hun website vermelden, want de concurrentie leest mee. Navragen bij de KvK? Die vraagt geld voor alle info die ze verstrekt en ik heb geen budget om van honderden ingeschreven ondernemingen na te gaan of ze plannen hebben zaken te doen in het verre voormalige Oostblok.

Je moet zelf alle mogelijke communicatiekanalen gebruiken, maar daarin ook weer niet overdrijven. Ieder uur een tweet de wereld insturen over je blog of nieuwsbrief stoot onherroepelijk af. Kortom: ik weet heus wel wie ik wil bereiken, ik weet dat er een doelgroep is, maar hoe bereikt mijn unieke product hen? Ra ra.

Wat dat betreft, lijkt Roemeense date het eenvoudiger te hebben. Haar product is gewild en iedereen die er interesse in heeft, weet ook wel waar die het kan verkrijgen. Probleem voor Roemeense date is dan weer dat ze lang niet de enige aanbiedster is. Sterker nog: ze heeft potentieel een stuk of 100 concurrentes in een straal van een paar honderd meter. Voor mij is ze de beste, liefste, mooiste uit heel het aanbod. Daar kunnen andere vragers uiteraard anders over oordelen. Zou ze de switch naar SM maken, moet ze zich weer helemaal opnieuw profileren. Dat vraagt dus om de inzet van marketing. Hallo, hier ben ik. Bij mij kun je terecht voor ... en ik onderscheid mij van mijn collega's door ... Die boodschap heb ik haar zondag overgebracht. De beslissing is aan haar. Wil ze een andere richting op, vraagt het om daadwerkelijke marketingactiviteiten. Zonder daarbij de illusie te hebben financieel snel binnen te lopen.

Dat aan de slag gaan, geldt ook voor mij. Ik ga volgende week eerst toestemming aan de RVA (instantie die mijn werkloosheidsuitkering toekent) vragen om het komende half jaar een eventueel zelfstandigenbestaan voor te bereiden. Pas als zij ja zeggen, kan ik officieel aan de gang. Ik lijk mijn beslissing al te hebben genomen. Of ik moet ineens toch ergens op sollicitatiegesprek mogen komen. Er lopen nog een paar sollicitaties. Probleem is dat ik daar waarschijnlijk pas in februari meer over hoor en ik wil niet blijven uitstellen ...  Aan de andere kant is ook ondernemen met een nieuwsbriefservice geen eenvoudige business ...

Het leven is niet eenvoudig anno 2014. 


  

2 opmerkingen:

lebonton zei

eerst de rva maar eens afwachten. mogelijk adviseren zij ook?
met een beetje mazzel is het een net zo bevredigend als het ander ;-)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

RVA geeft alleen maar toestemming, na rijp beraad. Duurt ook minstens een paar weken. Vandaar dat ik niet te lang moet blijven wachten ...